Wednesday, 23 April 2014

(02) KAMPUNG BUDU DALAM LIPATAN SEJARAH PAHANG


Penulis :
Hj. Anuar Abdul Rahman (anuarozi@yahoo.com)
(Aktivis Sosial)
Persatuan Sejarah Malaysia Kawasan Lipis

Pelbagai mitos kita dengar tentang pembukaan Kampung Budu (selepas ini dieja Kg. Budu), dalam “Daerah Lipis”, Pahang.  Pada waktu Kg. Budu belum bernama, petempatan ini telah dihuni oleh masyarakat orang Asli. Di abad-abad kemudiannya, barulah kampung ini mula diduduki oleh orang Melayu apabila Panglima Ibrahim telah menyusur Sungai Pahang, Sungai Jelai (Ulu Pahang), memasuki Sungai Lipis, lalu sampai ke sebuah kawasan petempatan yang kini dikenali sebagai Kg. Budu. Berdasarkan cerita lisan orang tua-tua, lokasi asal Kg. Budu dipercayai berpusat di banjaran kaki Bukit Raya menganjur melewati Kg. Jerning, Kg. Bukit Kolam, Kg. Beluan, Kg. Lubok Hek, dan Kg. Basul sehingga menghampiri sempadan Ulu Dong (sekarang). Ada juga sumber lain yang menyebut lokasi asal Kg. Budu terletak di permatang ketiga Bukit Raya yang pernah disebut sebagai Kg. Besar.
  
Daripada perspektif landskap, dan alam semula jadi, di Kg. Budu terdapat kawasan tanah pamah yang luas dan strategik di celah-celah permatang di kelilingi Bukit Raya, sesuai dijadikan kawasan petempatan di samping wujud khazanah alam yang pelbagai. Batu-batan di Sungai Teka misalnya, didapati berwarna hitam dipercayai kesan larutan pelbagai bahan galian yang terdapat di bumi Kg. Budu. Menurut sesetengah cerita pula, semasa Perang Jepun (1942), Sungai Tekalah yang menjadi tempat perlindungan penduduk tempatan sehinggakan Tentera Jepun tidak nampak apa-apa, seolah-olah terlindung daripada sebarang penglihatan. Malah, menurut seorang Pawang Tempatan, “Batu-Batan Hitam” yang terdapat di Sg. Teka ini amat baik untuk dibuat pagar rumah bagi melindungi dari ganguan iblis dan syaitan.

           Sejarah menyaksikan bahawa beberapa kali Kg. Budu telah dilanda banjir besar, dan turut menenggelamkan kawasan-kawasan di sekitarnya meskipun dari segi landskapnya, petempatan ini berada di kawasan yang tinggi. Fenomena ini terus-menerus  menjadi misteri, dan masih menimbulkan persoalan. Adakalanya, Kg. Budu mengalami waktu kemarau yang panjang hinggakan sungai-sungai, dan tasik-tasik menjadi kering kontang.  Di Kg. Budu juga sebenarnya mempunyai khazanah alam semula jadi yang begitu banyak yang memungkinkan kehidupan zaman prasejarah wujud.[1] Di Kg. Budu, ada tiga buah kampung yang dikaitkan dengan petempatan “Orang Bunian”, iaitu :  Bukit Perangin, Bukit Kolam, dan Bukit Perenti yang terletak di permatang Bukit Raya menghala ke Ulu Dong.  Pada zaman dahulu, masyarakat manusia biasa mempunyai hubungan akrab dengan masyarakat Bunian. Namun begitu, hubungan mereka terjejas, dan akhirnya terputus akibat ketamakan manusia yang sering mungkir janji, dan tidak amanah. Daripada perspektif yang lain, Kg. Budu pernah dianggap “A Sacred Village” pada zaman silam kerana kedamaian, kesucian, dan keindahan landskapnya sehingga menarik perhatian masyarakat luar untuk mendekatinya. Dahulukala, Kg. Budu yang amat besar ini merangkumi berpuluh-puluh kampung yang dipisahkan oleh sungai-sungai, tasik-tasik bukit-bukau, dan gunung ganang.
  
Sebelum Kg. Budu dibuka oleh Panglima Ibrahim, petempatan ini  diduduki oleh sekumpulan orang Asli yang diketuai oleh Tok Batin Badu. Ketika itu bukan sahaja petempatan orang Asli ini kaya dengan khazanah alam semula jadi, tetapi juga kaya dengan sumber galian, terutama “emas”.  Kedatangan Panglima Ibrahim ke Kg. Budu mendapat tentangan hebat dari Tok Batin Badu sehingga mencetuskan persengketaan yang berlarutan, dan akhirnya terjadi peperangan yang panjang antara mereka.  Ada yang menyatakan, peperangan berlaku berminggu-minggu atau berbulan-bulan sehinggakan mayat sudah menjadi bangkai di muara Sungai Teka.  

Setelah berjaya mengalahkan Tok Batin Badu, Panglima Ibrahim telah mudik ke hulu Sungai Teka dan mendarat di sebuah tempat yang dinamakan Lubuk Besar, dan kemudian mengasaskan perkampungan Melayu sebagai Kg. Badu tidak jauh dari situ sempena nama Tok Batin Badu. Namun begitu, mengapa Kg. Badu bertukar kepada Kg. Budu, ramai sejarawan berpendapat perubahan ini tidak ada kena mengena dengan “budu”, sejenis makanan popular orang masyarakat Kelantan seperti yang diandaikan segelintir pengkaji. Namun begitu, apa yang pasti kebanyakan penduduk pribumi dimitoskan kononnya Kg. Badu berubah kepada Kg. Budu apabila di sana ditemui seekor “anak berudu”yang amat besar.

Lubuk Besar merupakan kawasan strategik, dan penampan kepada Kg. Budu, dan petempatan-petempatan lain bahagian hulunya. Lubuk Besar menjadi pertemuan dua muara sungai kecil, iaitu Alor Budu dan Alor Gong.  Di zaman kolonial British, Kg. Budu berjaya dibakar oleh askar-askar British setelah Lubuk Besar tewas.  Sejarah juga menyaksikan bahawa benteng pertahanan di Kg. Napal dan Kg. Parit Dalam tidak dapat dipertahankan daripada serangan askar Britsih yang agak kuat.  Di sini jugalah, para pejuang dan para pahlawan Pahang yang mempertahankan tanah pertiwi terkorban. Oleh itu, tempat-tempat yang penuh tragis ini dianggap “keras”, dan sering menjadi gangguan hingga ke hari ini.

Ada juga sumber yang tidak kurang pentingnya, iaitu orang Melayu-Patani, dan Melayu-Kelantan pernah lari ke Kelantan, dan kemudiannya sampai ke Ulu Pahang melalui Sungai Tanum turun ke Bukit Kota (Bukit Betong) mencari perlindungan sehingga ke Kg. Budu.  Dari segi bahasa, orang Melayu-Patani bertutur dalam loghat Kelantan.  Kehadiran mereka di Budu diterima baik oleh Panglima Ibrahim. Menurut yang empunya cerita, kumpulan inilah merupakan orang Melayu Kelantan yang mula-mula berhijrah ke Pahang, dan membuka perkampungan di sebelah Ulu Semantan (sekarang dalam Daerah Raub). Demikianlah, secebis kisah Kg. Budu dalam Lipatan Sejarah Pahang.



[1] Ada pendapat bahawa tamadun yang wujud di Kg. Budu ini hampir sezaman dengan Tamdun Melyu di utara, Tamadun Melayu Beruas, Tamdun Melayu Lenggung, dan Tamdun Kota Gelanggi. Terdapat persamaan landskap, sumber air, bahan galian, dan sumber hutan yang begitu banyak. Walau bagaimanpun, setelah berlaku perubahan iklim yang besar keadaan ini mula memperlihatkan perubahan, yakni tasik-tasik menjadi kering-kontang, dan sungai-sungai menjadi tohor sehingga menjadikan penduduk pribumi terpaksa berpindah-randah mencari tempat yang baru. Daripada segi adat-resam tempatan, terdapat unsur-unsur “animisme” seperti seperti menjamu hantu, dan memuja kuasa-kuasa ghaib sebagaimana yang pernah diadakan di Bukit Kipas (Kg. Budu) di zaman lampau.


Sumber Rujukan :
Anuar Abdul Rahman (2009), Secebis Kisah Dari Desa Kampung Budu, Penerbit : Ikatan Anak-Anak Watan Ibukota.

No comments:

Post a Comment