Wednesday 6 January 2016

(54) MENELUSURI SALASILAH KEKERABATAN HULU PAHANG.

Oleh  :
Drs. Wan Aminuddin bin Wan Ab. Hamid., AMP. (wanamirzamp@yahoo.com)
Pengerusi PSM Kawasan Lipis@AJK PSM Cawangan Pahang@hli Jawatankuasa Eksekutif PSM (Pusat).

PENGENALAN

HULU PAHANG mempunyai SALASILAH KEKERABATAN yang agak kompleks.  Fenomena ini wujud disebabkan Hulu Pahang itu sendiri menjadi tumpuan pelbagai kumpulan etnik Bangsa Melayu sejak zaman berzaman lagi.

HULU PAHANG bukan sahaja kaya dengan sumber alam semulajadi di sungai dan di daratan, tetapi EMAS yang tertanam di bumi Hulu Pahang menjadikan kawasan jauh terpencil ini begitu penting.

Di HULU PAHANG, sebelum orang Melayu-Deutro dapat memasuki kawasan ini - bangsa yang tersedia ada sejak ribuan tahun ialah komuniti Mesolitik (Etnik : Negrito & Senoi), dan komuniti Neolitik (Melayu Purba@Melayu-Asli).

PAHANG DAHULUKALA :


Di PAHANG dahulukala, SUNGAI PAHANG, SUNGAI TEMBELING, dan SUNGAI JELAI - 3 sungai utama yang penting.   Ketiga-tiga sungai ini adalah padat dengan penduduk.

SUNGAI PAHANG - dari Kuala Sungai Pahang boleh mudik ke hulu hingga bertemu muara SUNGAI TEMBELING dan muara SUNGAI JELAI. 

 
  PERTEMUAN MUARA SG. JELAI - MUARA SG.TEMBELING
(HULU SUNGAI PAHANG = MUARA SG. JELAI)
Terminal Boat Kuala Tembeling - Akses Laluan Ke Taman Negara

SUNGAI TEMBELING - dari Kuala Tembeling bolehmudik ke hulu hingga ke air meleleh .... boleh akses ke sempadan Terengganu.

SUNGAI JELAI - dari pertemuan muara SUNGAI JELAI dan muara SUNGAI TEMBELING boleh mudik ke hulu hingga  ke air meleleh di sempadan Pahang - Kelantan.

Jika disambung SUNGAI PAHANG dan SUNGAI JELAI - ia menjadi sebatang sungai yang terpanjang di Semenanjung Tanah Melayu.

SUNGAI PAHANG    -   HILIR PAHANG
                                          (Sekarang - TEMERLOH, CHENOR, PEKAN)
SUNGAI JELAI          -  HULU PAHANG
                                          (Sekarang -  JERANTUT, LIPIS, RAUB, BENTONG dan
                                           CAMERON HIGHLANDS)      
 
                                             HULU SUNGAI JELAI  =  KUALA MEDANG

HULU PAHANG     :   SUNGAI JELAI 

HULU PAHANG  amat rapat dengan SUNGAI JELAI kerana melalui SUNGAI JELAI sahaja boleh akses ke anak-anak Sungai Jelai ataupun untuk ke daratan.

SUNGAI JELAI - mempunyai anak-anak sungai yang penting kerana boleh akses ke pedalaman Pahang dan merentasi sempadan Pahang - Kelantan atau Pahang - Perak.

Anak-anak SUNGAI JELAI yang penting -  SUNGAI LIPIS, SUNGAI TANUM dan SUNGAI JELAI KECIL 

SUNGAI LIPIS
 -  boleh akses dari muara hingga ke sempadan Pahang - Perak.

SUNGAI TANUM 
- boleh akses dari muara hingga ke sempadan Pahang - Kelantan.

SUNGAI JELAI KECIL
- boleh akses dari muara hingga ke sempadan Pahang - Kelantan - Perak. 

                                         SUNGAI JELAI KECIL = ANAK SUNGAI JELAI         

RAJA PAHANG INDERAPURA :  ERA MAHARAJA DEWA SURA


1450M
HILIR PAHANG -  Raja Pahang - MAHARAJA DEWA SURA diam di Tanjung Langgar (Hilir Pahang - Pekan) - autoriti dan berkuasa hanya di Tanjung Langgar.
Penduduk - Orang Asli (lebih awal), Melayu-Purba@Melayu-Proto (Sejak 2000SM), Melayu-Jati@Melayu Deutro (Sejak 300SM), dan minoriti orang Siam.

Dalam period ini - PURA - masih sebuah perkampugan nelayan yang sangat primitif sifatnya.


HULU PAHANG - Orang Asli (lebih awal), Melayu Purba@Melayu Proto (Sejak 2000SM), Melayu Jati@Melayu Deutro (Sejak 300SM), dan minoriti orang Siam. 

Orang Asli : sebahagian tinggal di tepi sungai, sebahagian tinggal di daratan.
Melayu-Purba@Melayu-Proto & Melayu-Jati@Melayu-Deutro - majoriti tinggal di sepanjang sungai utama dan anak-anak sungai.

Melayu-Purba@Proto dan Melayu-Jati@Deutro - yang tinggal di Hulu Pahang dan Hilir Pahang - mahir dalam pelbagai cara hidup (kebudayaan) di sungai.

Orang Siam di bawah Maharaja Dewa Sura - pengabadian mereka - kepada Pembesar Siam itu - di Tanjung Langgar.

Pencarian dan penggalian sumber EMAS dan PERAK - merupakan aktiviti utama orang Siam - bagi tujuan penghantaran ufti tahunan Maharaja Dewa Sura kepada Raja Ayudha (Raja Siam) dalam Sistem Tributari - BUNGA EMAS dan BUNGA PERAK.

 

Satu-satunya kawasan yang banyak EMAS ialah di SELINSING (dekat SG JELAI KECIL - sekarang di lokasi KUALA MEDANG - KUALA LIPIS) - HULU PAHANG - di bawah autoriti MAHARAJA DEWA SURA ketika itu.

HULU PAHANG - ketika ini belum ada PENGUASA atau PEMBESAR yang memerintah - EMAS boleh dicari gali oleh sesiapa sahaja.  Bagi komuniti orang Asli, Melayu-Purba@Proto dan Melayu-Jati@Deutro - EMAS bukan prioriti - tetapi khazanah alam yang lain lebih bernilai.

Ketika itu di SUNGAI JELAI - IKAN JELAWAT, IKAN KELAH dan IKAN PATIN dll  -sumber semulajadi yang lain tidaklah terkira banyaknya. 

Tetapi, apa yang pasti ialah EMAS JELAI - (HULU PAHANG) memang sudah diketahui seawal 400M (semasa orang KHMER-SIAM melakukan ekpedisi hingga ke Pahang) - tetapi untuk ke SELINSING jika dari muara SUNGAI PAHANG - perlu menempuh perjalanan yang sukar, lama dan berbahaya.


    SEJAK 400M "LOMBONG EMAS SELINSING" DIBUKA OLEH ORANG KHMER
Dalam Era Kesultanan Johor-Riau - Emas Selinsing Sebanyak 7 Kendi Kecil  Menjadi Persembahan  Maharaja Perba Kepada Sultan Johor-Riau 
        (KINI LOMBONG EMAS DIOPERASIKAN OLEH MONUMENT MINING CO. LTD - SYARIKAT CANADA)
       -  Sumber Ekonomi Negeri Pahang 

EMAS SELINSING - sejak 400M SELINSING (HULU JELAI) menjadi sumber rezeki bagi sesiapa yang sampai ke sana - ketika itu belum ada penguasa ke atas LOMBONG EMAS SELINSING sehinggalah abad-abad dan dekad-dekad kemudian, secara silih-berganti LOMBONG EMAS SELINSING dikuasai oleh kerajaan yang memerintah dalam period-period berkenaan.

Sebagai lombong yang aktif sepanjang masa, EMAS dikeluarkan dari SELINSING berdasarkan keperluan dan siapa yang menguasai dalam tempoh-tempoh yang tertentu sehinggalah ke era penjajahan dan kerajaan berperlembagaan.

SUNGAI JELAI KECIL yang paling hampir dengan LOMBONG EMAS SELINSING menjadi kawasan petempatan yang yang dicirikan oleh dusun durian yang ditinggalkan dan tanah perkuburan yang tidak dapat dikenal pasti siapakah yang pernah menetap di kawasan berkenaan.

Namun begitu, apa yang dapat disingkap di sebalik EMAS SELINSING ini - kewujudan komuniti Melayu daripada pelbagai keturunan di HULU SUNGAI JELAI ini asalnya untuk mencari "EMAS" - lalu membuat petempatan kekal.

ERA PANGLIMA SERI BIJA  DIRAJA TUN HAMZAH :
PEMBESAR PAHANG INDERAPURA

1454
MAHARAJA DEWA SURA telah ditawan oleh PANGLIMA SERI BIJA DIRAJA TUN HAMZAH,   Puteri Raja Pahang yang bernama ONANG SERI diislamkan ddengan nama PUTERI LELA WANGSA. 

Puteri Lela Wangsa diperisterikan oleh SULTAN MANSOR SHAH (Raja Melaka).

TUN HAMZAH telah menerima anugerah paling tinggi, iaitu pelantikan sebagai "Pembesar Pahang" dan "Wakil Mutlak" Raja Melaka di Pahang dengan alat Kebesaran :  Gendang Nobat dan Payung Iram-Iram.   

Namun begitu, TUN HAMZAH hendaklah menghantar ufti tahunan ke Melaka dalam bentuk "EMAS SEBERAT 7 KATI". - EMAS JELAI di SELINSING itu adalah satu-satunya kawasan yang banyak emas, tetapi untuk ke sana terpaksa melalui perjalanan yang sukar dan berbahaya.

Sejak 1454 - PANGLIMA SERI BIJA DIRAJA TUN HAMZAH - menjadi PEMBESAR PAHANG yang mempunyai autoriti ke atas PAHANG. Sejak tarikh ini juga - ORANG MELAYU MELAKA mula masuk ke Pahang,khasnya ke HILIR PAHANG - berniaga atau mencari penghidupan baru.    

Jadi, penduduk Pahang - orang Asli, Melayu-Purba@Proto dan Melayu-Jati@Deutro, minoriti orang Siam, dan kini ORANG MELAYU MELAKA mendiami NEGERI PAHANG - sama ada HILIR PAHANG atau HULU PAHANG.  

Di HULU PAHANG - di Kuala Lipis sekarang - ada sebuah kampung dinamakan KG. MELAKA - dan sungai pun dikenali sebagai SUNGAI MELAKA - anak SUNGAI KECHAU.  

Gelaran Bangsawan :
Panglima Seri Bija Diraja TUN Hamzah merupakan tokoh terawal bangsawan yang memakai gelaran TUN di Negeri Pahang.  Mulai dari tarikh ini juga, Negeri Pahang dipengaruhi oleh Sistem Pemerintahan Beraja - Kerajaan Melayu Melaka.  


RAJA PAHANG  :   SULTAN MUHAMMAD SHAH (SULTAN PAHANG 1, 1470-1475)

Semasa Sultan Muhammad Shah ibni Sultan Mansur Shah (Sultan Pahang I) - zuriat langsung Raja Melaka) dirajakan di Pahang, dan bersemayam di PURA (Pekan), maka secara teoritisnya seluruh PAHANG dan JAJAHAN TAKLUKNYA (HILIR PAHANG dan HULU PAHANG - dalam autoriti mutlak baginda. 

Penghijrahan Sultan Muhammad Shah bersama 100 orang lelaki dan 100 orang wanita keturunan Melayu Melaka menjadikan penduduk Pahang sejak tahun 1475M telah memperlihatkan pelbagai keturunan terdiri daripada orang Mesolitik (Etnik : Negrito & Senoi), Neolitik (Melayu Purba@Melayu-Asli), dan Melayu Pesisir@Deutro.   Pada tahap awal, semua kumpulan etnik ini dipercayai membuat petempatan di sepanjang lembah Sg. Pahang, Sg. Jelai, dan Sg. Tembeling.


RAJA PAHANG KETURUNAN LANGSUNG RAJA-RAJA MELAKA

SULTAN MUHAMMAD SHAH (SP I, 1470-1475M)
SULTAN AHMAD SHAH (SP II, 1475-1494M)
SULTAN ABDUL JAMIL SHAH (SP III, 1494-1512M)
SULTAN MANSUR SHAH (SP IV, 1512-1519M)
SULTAN MAHMUD SHAH (SP V, 1519-1530M)
SULTAN MUZAFFAR SHAH (SP VI, 1530-1545M)
SULTAN ZAINAL ABIDIN (SP VII, 1546-1555M)
SULTAN MANSUR SHAH II (SP VIII, 1555-1560M)
SULTAN ABD JAMAL SHAH (SP IX, 1560-1580M)
SULTAN ABDUL KADIR (SP X, 1580-1590M)

RAJA PAHANG   :   SULTAN AHMAD (SP XI, 1590-1591)
Sewaktu SULTAN AHMAD IBNI SULTAN ABDUL KADIR (Sultan Pahang XI, 1590-1591M - zuriat langsung Raja Melaka) naik takhta Pahang, dan bersemayam di Pekan, berlaku kebanjiran masuk beramai-ramai orang-orang MELAYU keturunan MINANGKABAU melalui ULU MUAR, BERA, dan TRIANG ke NEGERI PAHANG.

KEDATANGAN SRI MAHARAJA PERBA 1 KE HULU PAHANG
Bagi tujuan pencerahan dan analisis seterusnya, tidak ditolak kemungkinan bahawa SRI MAHARAJA PERBA seisi kekuarga, dan para pengikut setia juga turut ke JOHOR - ULU MUAR, BERA, TRIANG, TEMBELING, dan menyusur SUNGAI PAHANG dan SUNGAI JELAI menghala ke kawasan paling hulu, yakni di SELINSING (Kawasan Emas) - lokasi sekarang - berhampiran muara SUNGAI JELAI KECIL (KUALA MEDANG - KUALA LIPIS).

Pada waktu ketibaannya di SELINSING itu - belum beliau itu mendapat jawatan apa-apa tetapi sekadar PERANTAU - tetapi lazimnya PARA PERANTAU yang keluar dari MINANGKABAU - mereka banyak menguasai 2 bidang ilmu utama - ILMU AGAMA dan ILMU MEMPERTAHANKAN DIRI. - wallahualam.

Mengapa SRI MAHARAJA PERBA di SELINSING ?
1.   EMAS - satu faktor tarikan yang kuat untuk Sri Maharaja Perba ke sana dan membuat kediaman bersama beberapa ahli keluarganya.

2,     KESELAMATAN - Selinsing merupakan satu kawasan yang begitu jauh perjalanan melalui hutan-belantara, banyak binatang buas, sungai yang dalam, dan lama perjalanan untuk sampai ke sana.

3.     KHAZANAH ALAM -  Khazanah alam yang begitu banyak - emas, hasil-hasil hutan, hasil-hasil sungai, dan kesuburan tanah - sesuai bagi penghidupan baru dengan kekayaan semula jadi.  

Ketika itu, haruslah SRI MAHARAJA PERBA I Iini (Tidak Diketahui Nama Sebenar) hanyalah seorang "Ketua" kepada beberapa keluarga yang bersamanya.  Masyarakat yang dominan ketika itu adalah Orang Asli (Subetnik SEMAI).

Penguasaan Kawasan EMAS Selinsing
Pengusaan kawasan EMAS di Selinsing oleh Sri Maharaja Perba I ini mwnjadikan kedudukannya lebih baik berbanding yang lain. Beliau, lama-kelamaan disebut sebagai "Orang Kaya"

Meskipun, "Orang Kaya" (Sri Maharaja Perba I) ini mendiami kawasan orang Asli - tetapi dengan kebijaksanaannya beliau dihormati oleh komuniti Semai.

Dari semasa ke semasa "Orang Kaya Sri Maharaja Perba I" - dapat menguasai dan mengetahui selok-belok SUNGAI JELAI bermula dari pertemuan muara SUNGAI JELAI - SUNGAI TEMBELING membawa ke hulu.

Kawasan Kediaman Orang Kaya Sri Maharaja Perba I
Kawasan kediaman Orang Kaya Sri Maharaja Perba I ini dipercayai tidak jauh dari kawasan EMAS SELINSING - yakni, di tebing Sungai Jelai Kecil - tidak begitu jauh dari muara - di kawasan ini sekarang mempunyai Dusun Durian (Tok Raja) yang berusia ratusan tahun dan kawasan pemakaman yang ditinggalkan. - wallahualam.

Perhambaan Diri Kepada Raja Pahang - Sultan Ahmad (SP XI, 1590-1591)
Sebagai sebuah negeri di bawah sistem beraja, Orang Kaya Sri Maharaja Perba I - dalam tempoh tertentu tidak terkecuali untuk memperhambakan dirinya kepada Raja Pahang yang bersemayam di Pura (Pekan) dengan mengemukakan pelbagai bentuk persembahan, termasuk EMAS SELINSING meskipun perjalanan sungai dari Hulu Jelai ke Kuala Pahang memakan masa 14 hari.

Hubungan dua hala ini berlanjutan ke era Sultan Abdul Ghafur Muhiyuddin Syah (SP XII, 1592-1614). 


 Salasilah MAHARAJA PERBA

 

Kemasukan Orang Minangkabau - Sungai Jelai
Selepas Orang Kaya Sri Maharaja Perba I mendiami Selinsing (Hulu Jelai) - beberapa kumpulan dan generasi dari Minangkabau mula mudik Sungai Jelai, dan memasuki anak-anak sungai untuk meneroka kawasan baru.

Kemasukan orang-orang Minangkabau di sepanjang Sungai Jelai - berlaku secara berpecah-pecah mengikut kesesuaian tempat mereka ingin membuat kediaman.  Lagipun, di sepanjang Sungai Jelai sebelumnya sudah ada penduduk yang membuat kediaman sama ada di tebing sungai atau di daratan. 

RAJA PAHANG   :  
SULTAN ABDUL GHAFUR MUHIYUDDIN SHAH (SP XII, 1592-1614M)

Era Sultan Abdul Ghafur Muhiyuddin Shah, Sultan Pahang Ke-XII - era yang penting dalam SEJARAH PAHANG.

1.   Memperkenalkan KANUN PAHANG.
2.  Memperkenalkan konsep desentralisasi dalam sistem pemerintahan - jawatan ORANG BESAR EMPAT PAHANG dan jawatan RAJA MUDA dengan memberi autoriti di lembah-lembah Sungai.
3. Perkahwinan Sultan Abdul Ghafur dengan Puteri Brunei dan Puteri Patani meninggalkan legasi komuniti Brunei dan Patani di Pahang.
4.  Perkahwinan Raja Abdullah ibni Sultan Abdul Ghafur dengan Puteri Perak - meninggalkan legasi komuniti Perak di Pahang. 
5.   Sultan Pahang terakhir - zuriat langsung Raja-Raja Melaka. 

Pengenalan Sistem Orang Besar  Berempat Pahang yang diperkenalkan oleh Sultan Abdul Ghafur merupakan satu pembaharuan kepada politik tradisional Pahang kerana baginda sanggup berkongsi kuasa dengan Orang Besar bagi menjalankan pemerintahan di negeri yang luas berbanding negeri lain.

Sewaktu Pahang dalam pemerintahan Sultan Abdu Ghafuur Muhiyuddin Shah, pada Jun 1613 Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam (Raja Aceh) telah menyerang dan menawan Johor.  Sultan Alauddin Riayat Shah III@Raja Mansur, Raja Abdullah (adinda Sultan Alauddin Riayat Shah III), dan BENDAHARA JOHOR TUN SERI LANANG telah dibawa ke Aceh.  
Dalam tempoh 1470 - 1591 - NEGERI PAHANG yang diperintah oleh RAJA PAHANG Keturunan langsung RAJA MELAKA.


1614M
Sultan Abdul Ghafur Muhiyuddin Syah dan puteranya, Raja Abdullah telah mangkat (1614M) diracun oleh putera sultan yang jahat lakunya. Dengan kemangkatan kedua-dua Putera Pahang ini, maka BERAKHIRLAH PEWARIS RAJA-RAJA PAHANG KETURUNAN LANGSUNG RAJA-RAJA MELAKA.  Sementara itu, Sultan Alauddin Riayat Shah III (Raja Johor-Riau) telah dibenarkan oleh Raja Aceh kembali memerintah Johor-Riau.


RAJA PAHANG KETURUNAN LANGSUNG RAJA JOHOR-RIAU

1615M
RAJA BUJANG (Putera SULTAN ALAUDDIN RIAYAT SHAH III - Raja Johor-Riau) telah dihantar untuk menerajui TAKHTA PAHANG menggantikan Putera Sultan Abdul Ghafur Muhiyuddin Shah (SP XII, 1592-1614M) yang merampas kuasa.

1618M
SULTAN ISKANDAR MUDA DERMA WANGSA PERKASA ALAM SHAH (Raja Aceh Ke-22, 1607-1636M) telah menyerang PEKAN (Hilir Pahang), dan menakluk Pahang setelah RAJA PAHANG kalah berperang.  Meskipun begitu,  sewaktu serangan dan penaklukan Pahang oleh RAJA ACEH ini, ULU PAHANG, khasnya JELAI dan LIPIS di bawah pemerintahan SERI MAHARAJA PERBA@MAHAJA PERBA tidak tergugat sama sekali kerana lokasi Ulu Pahang yang terlalu jauh di pedalaman lagi penuh berbahaya.


FOTO 2 :
SULTAN ISKANDAR MUDA DERMA WANGSA PERKASA ALAM SHAH
RAJA ACEH KE-22, 1607-1636M

Natijah buruan Aceh, RAJA BUJANG (RAJA PAHANG - keturunan Raja Johor-Riau) sempat melarikan diri ke PULAU LINGGA. Ayahanda mertua baginda, SULTAN AHMAD@RAJA ABDULLAH (SP XI, 1590-1591M), dan puteranya RAJA MUGHAL serta 10,000 RAKYAT PAHANG telah dibawa ke ACEH.


Serangan dan Penaklukan oleh ACEH terhadap HILIR PAHANG, terutama KOTARAJAPEKAN menyebabkan ramai para Pembesar Pahang, para Pahlawan@Panglima Pahang, dan rakyat jelata yang terbunuh di samping 10,000 orang rakyat Pahang dibawa ke ACEH.  Sebahagian rakyat HILIR PAHANG juga tidak diragui lari menyelamatkan diri ke ULU PAHANG menyusur Sg. Jelai dari TEMBELING mudik ke hulu mauk ke wilayah pemerintahan SERI MAHARAJA PERBA@MAHARAJA PERBA@TO' RAJA, dan menyebabkan jumlah rakyat di ULU PAHANG semakin ramai.   

Waktu ini jugalah SERI MAHARAJA PERBA@MAHARAJA PERBA dipecayai memperkuatkan benteng pertahanan Ulu Pahang, khasnya di JELAI dengan melatih Pahlawan-Pahlawan Jelai yang gagah perkasa.  Waktu ini jugalah pelbagai jenis PENCAK SILAT diajar dan dikembangkan oleh Mahaguru-Mahaguru Silat.  

1620M
PUTERI SAFIATUDDIN, puteri hasil perkahwinan SULTAN ISKANDAR MUDA-PUTERI SENDI RATNA INDRA kemudiannya dikahwinkan dengan RAJA MUGHAL (Putera Pahang).


1621M
Setelah menjadi menantu Sultan Iskandar Muda, RAJA MUGHAL (Putera Pahang) diangkat menjadi PUTERA MAHKOTA ACEH.

Lewat peristiwa ini, SULTAN ISKANDAR MUDA telah menikahi PUTERI KAMALIAH@JAMALIAH (Permaisuri Sultan Ahmad - Pahang) setelah Sultan Ahmad bersetuju untuk menceraikan isterinya, manakala SULTAN AHMAD - PAHANG pula bersetuju untuk menikahi PUTERI SENDI RATNA INDRA (Permaisuri Sultan Iskandar Muda) setelah Raja Aceh itu menceraikan isterinya. 

Sebagai bukti  cinta SULTAN ISKANDAR MUDA kepada PUTERI PAHANG, yakni PUTERI KAMALIAH@JAMALIAH, Baginda telah membina sebuah TAMAN yang dikenali sebagai BANGUNAN GEGUNONGAN@TAMAN PUTERI PAHANG.

FOTO 3 :  
TAMAN PUTERI PAHANG - BANDA ACHEH


Dalam hal ini, tidaklah berlebih-lebihan dikatakan bahawa sebahagian daripada nenek-moyang penduduk Aceh sekarang (abad ke-21M) terdiri daripada RAKYAT PAHANG yang ke Aceh itu.  Justeru, sejak abad ke-17M bermulalah hubungan SOSIO-POLITIK dan SOSIO-BUDAYA antara ACEH-PAHANG.

1636M
RAJA MUGHAL (Putera Pahang) telah didaulatkan sebagai RAJA ACEH kE-23 dengan gelaran SULTAN ISKANDAR THANI (1636-1641M). Baginda seorang raja yang adil, berilmu dan kebijaksanaannya bersandar kepada Al-Quran dan Sunah Rasulullah SAW.

1641M
SULTAN ISKANDAR THANI@RAJA MUGHAL - RAJA ACEH (PUTERA PAHANG) telah mangkat, dan jenazah baginda disemadikan dI MAKAM RAJA-RAJA SEMENANJUNG TANAH MELAYU (Berhampiran dengan TAMAN PUTERI PAHANG).
FOTO 4 : 
MAKAM SULTAN ISKANDAR THANI@RAJA MUGHAL - PUTERA PAHANG (1641M)
BANDA ACEH

15 FEBRUARI, 1641M
Setelah SULTAN ISKANDAR THANI@RAJA MUGAL - RAJA ACEH KE-23 (PUTERA PAHANG) mangkat dan selamat disemadikan, maka pewaris TAKHTA ACEH dissandang oleh SULTANAH SERI RATU TAJUL ALAM SAFIATUDDIN JOHAN BERDAULAT (Permaisuri Al-Marhum Sultan Iskandar Thani@Raja Mughal). Semasa pemerintahan Ratu Tajul Alam Safiatuddin, Baginda tidak lagi berminat menguatkuasakan haknya terhadap Pahang.
FOTO 5 : 
SULTANAH SERI RATU TAJUL ALAM SAFIATUDDIN JOHAN BERDAULAT 
(Permaisuri Al-Marhum Sultan Iskandar Thani@Raja Mughal). 

RAJA PAHANG KETURUNAN LANGSUNG RAJA JOHOR-RIAU

1641M
SULTAN ABDUL JALIL SHAH III@RAJA BUJANG (RAJA JOHOR-RIAU, 1623-1677M) telah melantik RAJA BAJAU IBNI ALMARHUM SULTAN ABDULLAH MA'AYAT SHAH sebagai YAMTUAN MUDA (RAJA MUDA), bersemayam di PEKAN (PAHANG) dan memerintah PAHANG.

1663-1674M
Berlaku PERANG PAHANG-JAMBI ekoran pembatalan pertunangan dan perkahwinan RAJA BAJAU - PUTERI JAMBI.   

1676M
YAMTUAN MUDA RAJA BAJAU yang memerintah Pahang telah mangkat.  Almarhum Raja Bajau telah meninggalkan seorang putera bernama RAJA IBRAHIM, hasil perkahwinan RAJA BAJAU-PUTERI (Anak Laksamana Tun Abdul Jamil - Laksamana Johor-Riau).

1677M
SULTAN ABDUL JALIL SHAH@RAJA BUJANG - RAJA JOHOR-RIAU telah mangkat.  Putera Al-Marhum Raja Bajau yang bernama RAJA IBRAHIM telah diangkat sebagai RAJA JOHOR-RIAU bersemayam di Pahang, dan kemudiannya bersemayam di Riau dengan gelaran SULTAN IBRAHIM SHAH (1677-1685).

1679M
SULTAN IBRAHIM SHAH - RAJA JOHOR RIAU (1677-1685M) yang bersemayam di Riau menitahkan bapa mertuanya, LAKSAMANA TUN ABDUL JAMIL dan Daeng Mengika dengan membawa 300 buah perahu menyerang dan mengalahkan KERAJAAN JAMBI.  Mula dari tarikh ini LAKSAMANA TUN ABDUL JAMIL menjadi orang yang paling berkuasa dalam KERAJAAN JOHOR-RIAU.

1685M 
SULTAN IBRAHIM SHAH - RAJA JOHOR-RIAU mangkat kena racun di Riau. Takhta Johor-Riau diwarisi oleh putera almarhum yang bernama RAJA MAHMUD (10 tahun) dengan gelaran SULTAN MAHMUD SHAH III (RAJA JOHOR-RIAU X, 1685-1699M).  Memandangkan Sultan Mahmud Shah III masih kecil, maka orang berkuasa dalam KERAJAAN JOHOR-RIAU, termasuk PAHANG ialah PADUKA RAJA TUN ABDUL JAMIL.


Wallahualam. 

3 comments:

  1. Saya baca sejarah ini..baru saya paham dan siapa kami...sblom itu..saya kenal kan diri..nama saya nizar orang asli semai yg tingal berhampiran sgai jelai kecil dan bersebelahan selingsing emas...makna btul laa,,,apa nenek dan datuk pernah bagitahu dhulu masa kecil2 yg kami ini..dari galur tok raja perba jelai...sudah lama saya mencari sejarah ini...jadi dari sejarah ini...dapat tahu darimana asal usul kami...nenek pernah kata...moyang mereka ada lah keturunan raja..makna btul la..tok raja perba jelai 1..adalah..moyang mereka...buat pengetahun penulis..raja perba jelai 1 ni..ada anak dari keturunan asli semai di ulu jelai...org pangil tok raja kecut..tapi sudah meningal lama..anak kepada raja perba jelai atau cucu kepada tok raja perba jelai 1...saya pon agak ingt2 lupa..kerana..semua cerita ini..saya dpat semasa kami masih kanak2..nenek cereta kan...nenek masih ada lagi...mgkin cicit kepada perba jelai..atau..lagi bawah dari cicit...terima kasih atas info ini...sudah lama mencari sejarah ulu jelai..selingsing masih lagi ada shingga hari ini..

    ReplyDelete
  2. Kami lah warisan perba jelai..generasi skrg...

    ReplyDelete
  3. Di mana tempat kerabat ini bersiram? Contohnya Amalan yg masih di lakukan sehingga Hari ini sebelum pertabalan?

    ReplyDelete